Activiteiten Mei - Reisverslag uit Calgary, Canada van Ivo - WaarBenJij.nu Activiteiten Mei - Reisverslag uit Calgary, Canada van Ivo - WaarBenJij.nu

Activiteiten Mei

Door: canadianivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

11 Mei 2012 | Canada, Calgary

Boh!! Tis al mei... Wat gaat tijd toch verdomd snel...

Nou, laat ik maar beginnen met de dingen die ik al GEDAAN heb in mei (ja kweet, vergeet het steeds te posten :( )

Laat ik maar beginnen bij het Edmonton Part 2 waar ik het in de vorige post over had. In het laatste weekend van April zijn we met 8 mensen van werk naar Edmonton gegaan. De voornaamste reden dat we dit deden was omdat er volgens een voorspelling een hoge kans was het zien van de Aurora's. En omdat dat pas in de avond is konden we net zo goed er een leuke dag in Edmonton van maken.
Na weer 3 uur reiden naar Edmonton zijn we als eerste het "oude Downtown" gaan bekijken. Dit zag uit als een Wild West stad, was leuk om te zien. Er was ook een grote Farmers Market, waar je een hele hoop etenswaren kon proeven en kopen, maar vooral het proeven was leuk :D.
Daarna zijn we naar het echte Downtown geweest. Op de wolkenkrabbers na was er o.a. ook een super mooie universiteit! Kan de UM wel wat van leren :P
Daarna wilden we gaan lopen door downtown, maar toen kwamen we een park tegen. Eeeeennnnnnnn toen deden we een dutje voor een uur :D.
Ah, wat lag dat lekker in de zon :)
Najah, daarna waren we te lui om nog naar downtown te gaan, dus zijn we naar de West Edmonton Mall gegaan en zij 5 van ons in het pretpark gegaan daar. Was verdomd leuk, maar ook verdomd duur.... Najah, hoort erbij.
En toen was het eindelijk avond!!! Dus nog een half uurtje naar het noorden rijden naar de middle of nowhere rijden en genieten van de Aurora's!!! Iig dat was het plan... Het rijden naar de middle of nowhere is gelukt, we hebben ook een glimps opgevangen van de Aurora's, maaarrr toen werd het bewolkt :( Gelukkig hebben we nog zo'n 1,5 uur van de nachthemel kunnen genieten :)
Nu het leukste: het was dus al 12 uur snachts en een aantal moesten zondag ergens zijn, dus we hebben besloten om maar meteen naar Calgary terug te rijden. En ik was co-pilot, ofwel navigator en entertainer van de bestuurder zodat die niet in slaap viel XD. Was super gezellig en zeker waard om co-pilot te zijn, maar ik was zo moe de volgende dag! De avond daarvoor had ik namelijk ook nog gefeest tot zoiets 3 uur snachts, dus had maar 5 uur slaap achter de rug. Heb op zondag tot 2 uur geslapen ofzo, wat HEEL zeldzaam voor mij is.


Verder heb ik niet heel veel speciaals meegemaakt, op een aantal feestjes na natuurlijk, blijf nou eenmaal een student :).


Voor die gene die OOK willen weten over mijn stage hier: Het project loopt redelijk goed op het moment. We hebben vrijwel alle proefpersonen al gemeten en het analyseren gaat steeds sneller en beter.
Hmmm.. Nu ik er aan denk.. heb volgens mij nog nooit mijn protocol en doel uitgelegd aan jullie! :O
Najah, daar gaatie dan:

Het doel van ons (van Roos en mij) onderzoek is om te bekijken wat het verschil is in de kracht-lengte relatie van een spier bij maximale en submaximale contractie. Hierbij wordt de lengte gezien als de lengte van een spiervezel. Van groot tot klein onderdeel van de spier loopt met de volgende trap af: De spier - Spierbundels - Spiervezels - Spiercellen.
Bij de kracht-lengte relatie is de kracht die de spier produceerd uitgezet tegen de lengte van deze spiervezel en deze ziet er uit een parabool waarvan de top een beetje naar rechter leunt.

De hypothese van het onderzoek is dat kracht-lengte relatie van de gemeten spier wat verder naar rechts kromt tijdens een submaximale contractie ten opzichte van de maximale contractie. Verder wilde onze begeleider tevens weten wat het verschil was met de kracht-lengte relatie ten opzichte van een electrische stimulatie van de spier.

Ons protocol is dus dat we eerst de beenzenuw een schok geven om de bovenbeenspieren aan te spannen. Dit doen we bij 12 verschillende hoeken waarbij elke hoek 2 keer gemeten wordt. Het been wordt vastgebonden aan een dynamometer die de kracht meet die het been produceert.
Daarna moet de proefpersoon een maximale contractie uitvoeren met het been dat vast zit. Tevens onder 12 hoeken 2 keer. Hierbij wordt echter ook de EMG gemeten (de electrische activiteit van de spier) en met een echo gekeken naar de lengte van de spiervezels.
Dit alles duurt zo'n 2,5 uur, omdat we niet willen dat de proefpersoon moe wordt tijdens de maximale contracties.


Nou back to the bloging, we hebben al 14 van de 16 proefpersonen gemeten, maar we hebben (helaas) al 2 proefpersonen gehad die bijna flauwvielen door de electrische stimulatie... Wat op zich niet zo leuk is, voor ons niet en ZEKER niet voor hun... Moet je je voorstellen: je bent gewoon doodleuk aan het meten en je proefpersoon in de stoel begint bleek en slap te worden... *zucht* valt niet mee dit meten..
Najah, we hebben al bijna 5/16 metingen volledig geanalyseerd, dus dat is al redelijk.

Voor plannen in de toekomst: werken... Morgen ga ik met een aantal het heerlijk warme weekend vieren in een park ergens in het zuidoosten.
Voor het pinksterweekend staat op het moment om te gaan camperen, maar dan in de buurt van Jasper National Park, hopelijk vanaf vrijdag t/m maandag.
Afhankelijk van wat ik deze weekenden ga doen maak ik er misschien een video blog van. Wie weet, misschien ben ik achteraf te lui ervoor :P

Verder.. weet ik niet zo wat ik nog te vertellen heb..
DUUUSS laat ik het hierbij.

Tjuus.

  • 15 Mei 2012 - 21:59

    Jeroen:

    Ten eerste: je hoeft niet te verontschuldigen telkens. Het is al leuk dat je überhaupt deze blog bijhoudt!

    Verder wel jammer van de Aurora, daar moet je denk ik toch voor naar IJsland gaan. ;) Maar toch een leuke trip gemaakt zo te horen. Oh ik ben wel jaloers op alle trips die jij maakt. In mijn tijd in Engeland had ik het VEEEEEEEEEEL te druk om ook maar iets anders te doen dan werken+slapen in het weekend en heb toen maar weinig gezien van de omgeving. Ook hier zijn de vrije weekenden ook schaars. Ben iig super jaloers en ben blij dat je zo'n actieve vrienden daar hebt die je overal mee naar toe slepen. Die zou ik ook wel kunnen gebruiken af en toe! ;)

    En leuk wat mee informatie te krijgen van wat je nou op die uni allemaal uitvreet. Grappig ook dat ik bijna iets soortgelijks doe. Ik ben bezig met een algoritme dat de stimulatie van de spier optimaliseerd aanvankelijk van de hoeveelheid vrijwillige contractie (zodat die watjes minder snel flauwvallen haha!). Helaas heb ik geen proefpersonen, dus moet ik mezelf telkens maar vrijwillig stellen aan de wetenschap! ;)

    Succes en geniet van je laatste 1,5 maand daar!

  • 15 Mei 2012 - 22:03

    Jeroen:

    Wacht je bent pas over 73 dagen terug!

    Ok dat is iets meer dan 1,5 maand! Haha, nou ik ben iig over 5 weken al klaar (hopelijk dan), dus dan ga ik van mijn vrije tijd genieten! ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Calgary

Stage in Canada

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2012

Summer vacation in Canada

05 Augustus 2012

Zomervakantie in Canada

16 Mei 2012

Roadtrip

11 Mei 2012

Activiteiten Mei

22 April 2012

Drumheller
Ivo

Voor men derde jaar Biometrie op de Hogeschool Zuyd ben ik naar Calgary, Canada gegaan om een stage te lopen bij de Human Performance Lab van de University of Calgary.

Actief sinds 28 Feb. 2012
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 23895

Voorgaande reizen:

03 Maart 2015 - 05 April 2015

Studiereis Valencia

04 Februari 2012 - 27 Juli 2012

Stage in Canada

Landen bezocht: