Drumheller - Reisverslag uit Drumheller, Canada van Ivo - WaarBenJij.nu Drumheller - Reisverslag uit Drumheller, Canada van Ivo - WaarBenJij.nu

Drumheller

Door: canadianivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

22 April 2012 | Canada, Drumheller

(English below)

Voor dat ik begin moet ik me echt verontschuldigen. Ik heb het erg druk gehad deze week dus ik ben men blog compleet vergeten... Hoop dat jullie niet wanhopig werden op een nieuw verhaal.

Op zaterdag 22 april (ja weet het, tis al 2 weken geleden...) ben ik met 10 andere van het werk naar Drumheller gegaan. Drumheller is een dorp in het noordoosten van Calgary dat bekend staat om zijn vallei waar het in ligt. Deze is ontstaan doordat de grond in deze vallei in de ijstijd is weggezakt en weggespoeld, kun je heel goed de verschillende grondlagen zien uit verschillende tijdperken.

Om te beginnen zijn we eerst naar de Horceshoe Canyon gegaan, wat een paar kilometer van Drumheller ligt. Wat grappig was om te zien was dat deze canyon plotseling begint en ook opeens weer eindigd. Voor mij was het natuurlijk extra leuk omdat ik weer de klimgeit kon uithangen :D

Vervolgens zijn we naar het beroemde dinosaurus museum gegaan wat in de buurt van Drumheller ligt. Het was echt een gigantisch museum, waarbij de meeste dinosaurussen rechtstreeks uit de vallei komen. Simpelweg omdat ze hier niet diep hoeven te graven om fossiel te vinden, maar je ze soms zelfs gewoon in de rotsen ziet liggen.

Daarna zijn we Drumheller gegaan voor naar de grootste dinosaurus in de wereld gegaan (sorry, maar hij leeft helaas niet..). Grappige was dat je met de trap omhoog kon gaan en vanuit de mond een foto kon maken. Verder waren er in Drumheller een HELE hoop dinosaurussen opgezet. Meestal bij een supermarkt of tankstation, maar ze stonden ook regelmatig in iemand tuin. Wel appart.

Na Drumheller zijn we naar het zuiden gereden om een hangbrug te bekijken (was helaas niet zo hoog :( ) en vervolgens naar de Hoodoo's te gaan. De Hoodoo's zijn een aantal rotsen die door erosie vervormd zijn tot kleine pilaren met een platte verbreding op bovenkant (zie foto's, kan het niet zo goed uitleggen..). Wat wel echt tegen viel was de hoeveelheid van deze stenen.. Het schijnt een hele bekende plek te zijn, maar uiteindelijk is het een groep van 4 stenen in de middle of nowhere die er zo uit zien, voor de rest is er niks.. DUUUSSS zijn we maar met ze allen de berg op geklommen. Altijd leuk toch :D Plus het was super lekker weer (zo rond de 22 graden) dus even relaxen was wel lekker :)

Ten slotte zijn we terug gereden naar Drumheller om daar een ijsje te eten en wat drinken te kopen. We wilde daarna nog een spookstadje bezoeken, maaaaaaarrr... zodra we wilde vertrekken had een auto FLINKE pech... Als ik het goed heb begrepen is de tentilator van de koelvloestof letterlijk ontploft waardoor die op straat lag en vervolgens ook de koelvloeistof op straat lag... En dat was toch echt het einde van onze reis. De auto was pas gister (2 mei) klaar, dus de preciese prijs van de schade is nog niet bekend. Echter omdat we oorspronkelijk met 2 auto's waren en er echt geen 11 mensen in een 7 persoons auto passen, hebben een paar mensen gelift (waaronder ik). Maar wat je wel echt HEEL goed merkte toen, is dat de Canadezen VEEEEEEEL vriendelijker zijn dan Europeanen. We kregen in de tijd dat onze auto met pech op de parkeerplaats stond ongeveer 4 keer aangeboden of we een lift nodig hadden naar Calgary!! AANGEBODEN!! Ik verwacht zoiets toch echt niet als ik weer terug ben in NL.
Was uiteindelijk super gezellig om met de vreemde mee te liften. Wat je allemaal niet te weten kunt komen van het dagelijkse Canadese leven als je eventjes gaat liften :O.

Al met al was het een geslaagde dag (op de autopech na) en ik heb ZOVEEL foto's er van.. Koste mij al een tijdje om alleen de slechtste foto's eruit te halen, ben dus nog lang niet klaar met alles uit te selecteren :S

PS: ik post 2 verslagen vandaag. 1 van Drumheller en 1 van Edmonton part 2. Vergeet niet te switchen!

------------------------------

Before I start I have to apologise. I’ve been very busy lately and I completely forgot about my blog.. I hope you didn’t get to desperate for a new story.

On Saturday April 20 (yes, i know, it’s already been 2 weeks..) I went with 10 others from work to Drumheller. Drumheller is a village in the northeast of Calgary and is known for the valley around it.

We first started in the Horseshoe Canyon, which is a few kilometers away from Drumheller. The funny thing about this canyon is that it kinda starts and ends suddenly. For me ofcourse it was even more fun because I could freely climb the hills there :D

Next we went to the famous Dinosaur museum near Drumheller. It was an enormous museum and most of the dinosaurs also come from the valley around it. This is because they don’t have to dig deep to find them. Sometimes they can just find them in the rock wall.

Afterwards we went to Drumheller to see the biggest dinosaur in the World (sorry, but it isn’t alive..). Funny thing is that you can climb up the stairs and make a picture from inside the mouth. Other than that there were A LOT of dinosaurs all around Drumheller. Most of them were near shops and gas stations, but some of them were even in people’s yard.

After Drumheller we drove south to see a suspension bridge (unfortunately not a high one :( ) and afterwards to see the Hoodoo’s. The Hoodoo’s are a couple of rocks reshaped by erosion into small pillars with a wider plateau (see the pictures, I can’t explain it that well..). It was kinda disappointing to see how many of those Hoodoo’s there were.. In folders and all you get the idea that there are A LOT of them, but there is just 1 group of 4 Hoodoo’s in the middle of nowhere.. SOOOOO we went to climb up the hills, always fun! :D Plus the weather was great (around 22 degrees Celsius) and it’s always nice to relax a bit :)

Finally we drove back to Drumheller to enjoy and icecream and buy something to drink. We wanted to go to a small ghost town, buuuuuuuuuutttt… As soon as we wanted to leave we had a serious car problem… If I remember correctly the fan of the cooling liquid literally broke into a million pieces (somehow) and the cooling liquid got spilled on the street.. So that was pretty much the end of our trip. Problem was that we came with 2 cars and that 11 people really couldn’t fit in 1 7 seated car, so a few of us had to hitchhike (including myself). But you know what you REALLY notice then: Canadians are WAY more friendly and helpful than Europeans. We got offered like 4 times if we needed a ride back to Calgary!! OFFERED!!! I won’t expect something like that when I’m back in the Netherlands…
Eventually it was still a great day (exept the car breaking down) and I have WAY to much pictures now.. Took me a while just to erase all the bad pictures, and I haven’t even started on making a selection yet :S

PS: I will hopefully post 2 stories today. 1 from Drumheller and 1 for Edmonton part 2. Don’t forget to check both of them out!

• 04 Mei 2012 - 07:23

Carla:

Hey Ivo!
    Echt super mooie foto's!! En ook al zijn de Hoodoo's maar 4 rotsen, ze zien er wel erg apart uit. Zo van die pilaren die ineens vanuit het niets omhoog steken. Ook grappig om die dinosaurussen zo her en der te zien.
    Keep the posts coming! :)

• 15 Mei 2012 - 21:51

Jeroen:

Heyhey,

Moest ff wat verslagen inhalen:
    Ja die 4 pilaartjesstellen idd niet veel voor, maar wel apart hoe zich dat kan vormen!

Wel maf je eerst zo in de sneeuw te zien en nu opeens in de woestijn, haha!

+Dino's are awesome! 'nuff said...